Cíl kurzu
Cílem kurzu je seznámit pedagogy středních a vyšších odborných škol se specifiky práce s nadanými žáky. Posluchačům kurzu je zejména vysvětleno, jakým způsobem mají pracovat s nadanými žáky, a jak se tato práce liší od práce s ostatními žáky. Přestaveny jsou odpovídající výukové metody. V kurzu jsou pak využity zejména situační a inscenační metody výuky, které účastníkům umožní aktivní zapojení do výuky a praktické osvojení si procvičovaných dovedností.
Obsah kurzu
a) Potřeba vzdělávání nadaných žáků – 8 hodin
Na úvod kurzu je posluchačům vysvětleno, proč je důležité pracovat s nadanými žáky. Rovněž je zmíněna nutnost individuálního přístupu k nadaným žákům. Rozebírána je problematika inkluzivního vzdělávání ve světe i v ČR a role vzdělávání nadaných žáků v rámci inkluze.
b) Legislativní úprava práce s nadanými žáky v České republice – 8 hodin
V rámci tohoto modulu jsou účastníci kurzu seznámeni s legislativní úpravou práce s nadanými žáky v podmínkách České republiky. Jedná se zejména o Zákon 561/2004 Sb. (Školský zákon), vyhlášku 48/2005 Sb. a vyhlášku č. 73/2005 Sb.
c) Identifikace nadaných žáků – 8 hodin
V tomto modulu se posluchači naučí identifikovat nadané žáky s ohledem na jejich vlastnosti, jako jsou intelektové schopnosti, tvořivost a angažovanost v úkolu. Kurz není zaměřen na diagnostiku, ale na schopnost pedagoga prvotně rozpoznat mimořádné nadání žáka tak, aby mohl být zahájen odpovídající způsob vzdělávání.Posluchačům je dále vysvětlena typologie a hlavní znaky chování nadaných studentů, jako jsou:
Zejména v této části kurzu se uplatní situační výukové metody, které umožní účastníkům aktivně se zapojit do výuky a vyzkoušet si různé role v simulovaných situacích.
d) Typologie nadání – 8 hodin
V rámci modulu Typologie nadání jsou posluchači seznámení s typologií nadánídle Bettse a Neihartové:
To jim, společně s modulem Identifikace nadaných žáků, umožní správně včas identifikovat a vhodně zařadit talentovaného žáka. Jsou zde uváděn praktické ukázky na fiktivních příkladech typů žáků.
e) Role pedagoga při práci s nadanými žáky – 16 hodin
Tento modul je zaměřen na roli pedagoga při práci s nadanými žáky. Posluchačům je vysvětleno, jakým způsobem mají pracovat s nadanými žáky. Představen jsou příklady dobré praxe.Dálejsou posluchačům představeny aspekty RVP pro gymnázia a RVP pro střední odborné školy, které souvisejí s prací s talentovanými žáky. Také v této části kurzu se uplatní situační metody výuky.
f) Specifika práce s nadanými žáky na SŠ a VOŠ – 16 hodin
V rámci tohoto modulu jsou účastníci seznámení s tím, jak se práce s talentovanými žáky liší od práce s ostatními žáky.Konkrétně je vyzdvižena potřeba
I zde jsou použity demonstrace různých typů žáků, ať již s nadáním či nikoliv, a inscenační metody výuky. Nutná je zde spolupráce dvou lektorů, kteří do inscenační výuky dále zapojí také účastníky kurzu.
g) Specifika práce s nadanými žáky v oblasti přírodovědných předmětů – 16 hodin
Závěrečný modul je věnován specifikům práce s nadanými žáky v oblasti přírodovědných předmětů. Posluchačům jsou vysvětleny specifické projevy přírodovědně zaměřených talentovaných žáků, jako jsou:
Poté jsou účastníci kurzu obeznámeni s postupy, jak s těmito žáky pracovat. Mezi tyto přístupy lze řadit zejména:
Jsou zde představeny příklady dobré praxe z přírodovědně zaměřených škol, ukázky výukových metod, a to i s použitím ICT. Účastníci kurzu se naučí je prakticky využívat, čemuž odpovídá také hodinová dotace.