Cíl kurzu
Cílem kurzu je seznámit pedagogy prvního i druhého stupně základních škol se specifiky práce s nadanými žáky. Posluchačům kurzu je zejména vysvětleno, jakým způsobem mají pracovat s nadanými žáky a jak se tato práce liší od práce s ostatními žáky. Jsou zde používány převážně aktivizační metody, tedy metody situační a inscenační.
Obsah kurzu
a) Potřeba vzdělávání nadaných žáků – 8 hodin
V úvodním modulu je účastníkům kurzu vysvětlena nutnost práce s talentovanými žáky a důležitost podpory dalšího rozvoje jejich talentu v rámci inkluzivního vzdělávání. Vysvětlena je také sama podstat inkluze a její potřeba v ČR.Účastníci kurzu jsou rovněž seznámeni s částí 9.1 RVP pro základní vzdělávání, konkrétně je jim vysvětleno, že:
b) Identifikace nadaných žáků – 8 hodin
Modul je zaměřen na schopnost pedagoga rozpoznat talentovaného žáka. Součástí modulu je rovněž seznámení účastníků kurzu s typologií nadánídle Bettse a Neihartové:
c) Práce s nadanými žáky – 8 hodin
V tomto modulu jsou posluchači seznámeni s tím, jak pracovat s nadanými žáky, a jak se tato práce liší od práce s ostatními žáky. Jsou zde uváděny konkrétní příklady, simulovány různé situace s aktivním zapojením účastníků. Prezentovány jsou příklady dobré praxe a zkušenosti některých základních škol.
d) Role pedagoga při práci s nadanými žáky – 16 hodin
Tento modul je zaměřen na roli pedagoga při práci s nadanými žáky. Posluchačům je vysvětleno, jakým způsobem mají pracovat s nadanými žáky. Tato část kurzu je převážně praktická a jsou zde využity zejména situační metody a inscenační metody. Tomu odpovídá také hodinová dotace daného modulu.
Teoretická část tohoto modulu je pak zaměřena na klasifikaci typologie pedagogů dle různých autorů, konkrétně se jedná o
e) Specifika práce s nadanými žáky na základních školách – 16 hodin
V rámci tohoto modulu jsou účastníci seznámení s tím, jak se práce s talentovanými žáky liší od práce s ostatními žáky. I v této části jsou připraveny zejména praktické ukázky se zapojením dvou lektorů, kteří demonstrují rozdíly v práci s běžnými a mimořádně nadanými žáky. Účastníci kurzu se pak do situací aktivně zapojí.Součástí tohoto modulu je rovněž přehled možných metod pro práci s nadanými žáky v ZŠ v souladu s RVP pro základní vzdělání, jako jsou: