Cíl kurzu
Cílem kurzu je připravit pedagogy na rozvíjení čtenářské gramotnostidětí v předškolním věku. Absolvent kurzu bude schopen u dítěte vzbudit zájem o četbu a vytvořit u něj vztah ke knihám.Budou zejména schopni naučit děti správně vyslovovat, vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, porozumět tomu, co slyší, sledovat a vyprávět příběh, sledovat očima zleva doprava a poznat některá písmena a číslice. Využívány jsou metody slovní, demonstrační a situační.
Obsah kurzu
a) Potřeba čtenářské gramotnosti u dětí – 4 hodiny
V úvodu kurzu jsou posluchači seznámení s potřebou rozvoje čtenářské gramotnosti s ohledem na děti v předškolním věku. Součástí tohoto modulu je rovněž příprava účastníků takovým způsobem, aby byli schopni děti motivovat k četbě, vysvětlení podstaty čtenářských dílen, možnosti a formy spolupráce s knihovnami včetně praktických ukázek a sdílení dobré praxe a příkladů některých škol.
Konkrétně je účastníkům vysvětlena potřeba rozvoje:
b) Přehled literatury vhodné pro předškolní děti – 8 hodin
V rámci tohoto modulu se účastníci kurzu seznamují s konkrétními literárními díly, která jsou vhodná pro děti v předškolním věku. Na konkrétních knihách jim je také předvedeno, jak mohou děti motivovat ke čtení, jak správně s knihou pracovat, jak vhodně rozvrhnout čas pro jednotlivé aktivity dětí apod. Účastnící kurzu se zapojují v roli dítěte.
c) Role pedagoga při rozvíjení čtenářské gramotnosti – 4 hodiny
Závěrečná část kurzu je pak věnována roli pedagoga při rozvíjení čtenářské gramotnosti dětí v předškolním věku.Jedná se zejména o: