Cíl kurzu
Cílem kurzu je naučit pedagogy cizích jazyků moderní metody výuky, které poté budou schopni aplikovat ve výuce.
Obsah kurzu
a) Potřeba moderních výukových metod při výuce cizích jazyků – 8 hodin
Úvodní modul je věnován motivaci k používání moderních výukových metod cizích jazyků. Posluchačům je vysvětlena potřeba používání těchto metod a jsou popsány výhody oproti tradičním výukovým metodám.
b) Charakteristika a rysy alternativních výukových metod – 8 hodin
Tento modul je zaměřen na charakteristiku alternativních výukových metod a na jejich společné znaky. Účastníci kurzu jsou seznámeni s nejběžnějšími výukovými metodami, kterým je poté věnován zbytek kurzu. Zde jsou používány zejména metody slovní a demonstrační, nicméně ve všech zbývajících částech kurzu má již výuka ryze praktický charakter. Účastníci kurzu si osvojují metody výuky prostřednictvím praktických ukázek a jejich prezentací.
c) Diskuze a brainstorming – 8 hodin
Modul je zaměřen na diskuzi a na brainstorming jakožto moderní výukové metody cizích jazyků. Účastníkům kurzu je zejména vysvětleno, jaká je role moderátora (pedagoga) při těchto výukových metodách.
d) Simulační hra – 8 hodin
Posluchačům je nejdříve teoreticky vysvětleno, co je simulační hra a jaké jsou možnosti jejího využití při výuce cizích jazyků. Zbytek kurzu je pak věnován konkrétní simulační hře, během které se účastníci podrobněji seznámí s klíčovými aspekty simulační hry.
e) Didaktická hra – 8 hodin
Tento modul je věnován didaktickým hrám a jejich využití při výuce cizích jazyků. Zejména je kladen důraz na to, aby pedagog chápal základní aspekty didaktické hry, jako jsou pravidla hry, časový plán a vyhodnocení hry.
f) Berlitz metoda – 8 hodin
Účastníci kurzu jsou v tomto modulu seznámení s výukovou metodou Berlitz a s jejími klíčovými aspekty. Zejména je kladen důraz na pochopení, že podstatou metody je výuka výhradně v cizím jazyce s absencí mateřského jazyka. Posluchačům je vysvětleno, jakým způsobem mají efektivně vést rozhovory a diskuze se studenty tak, aby byla výuka co nejefektivnější.
g) Callanova metoda – 8 hodin
Tento modul se zaměřuje na Callanovu metodu. Posluchači se naučí vést správně rozhovor se studenty. Účastníkům kurzu je zejména vysvětleno, že součástí této metody je snaha o co možná největší zapojení všech studentů do konverzace.
h) Metoda AVGS – 8 hodin
V rámci tohoto modulu jsou posluchači seznámení s audio-vizuální-globálně-strukturální (AVGS) metodou výuky cizích jazyků. Je jim vysvětleno, jakých technologií je při této výuce třeba, co je to tzv. alfa-stav a jaké jsou výhody této metody oproti tradičním výukovým metodám.
i) Blended learning – 8 hodin
V tomto modulu se účastníci kurzu seznámí s Blended learningem jakožto alternativní výukovou metodou cizích jazyků. Zejména jsou jim vysvětleny výhody oproti tradičním výukovým metodám i oproti klasickému e-learningu.
j) Základy sugestopedie – 8 hodin
V závěrečné části kurzu jsou účastníkům představeny základy sugestopedie jakožto metody výuky, která kombinuje výuku s podněty.