Cíl kurzu
Cílem kurzu je seznámit pedagogy středních a vyšších odborných škol se základy práce s nadanými žáky. Součástí kurzu je také nastínění základní legislativní úpravy práce s nadanými žáky v České republice. Jedná se o kurz, který účastníky uvádí do problematiky práce s nadanými žáky v ČR. Jsou zde využívány zejména slovní metody výuky, ale také metody demonstrační a situační.
Obsah kurzu
a) Definice nadaného žáka – 8 hodin
Součástí modulu je seznámení posluchačů s aspekty nadaného žáka a se specifiky projevů jeho chování. Účastníkům je vysvětleno, koho lze považovat za nadaného žáka a koho nikoliv.Konkrétně jsou účastníci seznámeni s jednotlivými modely výkladu pojmu nadání, jako jsou výklady nadání založené na schopnostech, výklady nadání pomocí kognitivních složek, výklady nadání orientované na výkon či socio-kulturně orientované výklady nadání.Nabytí těchto teoretických poznatků pak účastníkům umožní v praxi rozpoznat talentovaného žáka.Tento program není zaměřený na přímou pedagogickou činnost a práci s nadanými žáky, ale na problematiku právního rámce práce s nadanými dětmi a zejména na otázky rozpoznání nadání a výkladu specifik chování a učení nadaných žáků. Za tímto účelem je výklad veden nejen právničkou s pedagogickou praxí, ale zejména zkušenou psycholožkou, která pracovala s nadanými žáky se speciálními vzdělávacími potřebami více než deset let v rámci svého působení v PPP. Jedná se o úvod do problematiky z právního a psychologického pohledu.Výklad je doprovázen praktickou ukázkou na fiktivních příkladech typů žáků.Součástí je test, pomocí kterého si účastnici kurzů vyzkouší, zda by dokázali rozpoznat mimořádné nadaného žáka.
b) Právní úprava práce s nadanými žáky v ČR – 8 hodin
V rámci tohoto modulu jsou účastníci kurzu seznámeni s legislativní úpravou práce s nadanými žáky v podmínkách České republiky. Jedná se zejména o Zákon 561/2004 Sb. (Školský zákon), vyhlášku 48/2005 Sb. a vyhlášku č. 73/2005 Sb.Účastníci se pod dohledem lektora s právním vzděláním naučí orientovat v základních aspektech právní úpravy práce s nadanými žáky. Konkrétně se dozví:
c) Identifikace nadaných žáků – 8 hodin
Závěrečná část kurzu je zaměřena na identifikaci nadaných žáků. Posluchačům je vysvětlena typologie a hlavní znaky chování nadaných studentů, jako jsou:
Tato část kurzu je tematicky zaměřena právě na tyto aspekty. Nejedná se o část kurzu zaměřenou na diagnostiku.